Handy Hyddan och hennes köksmöbler

Väldigt länge har jag drömt om att ha en kökssoffa. En kökssoffa är en otroligt mysig möbel, om ni frågar mig. Och jag insåg att i burspråket i mitt kök hade det varit guld att sitta uppkrupen i en sådan; dricka kaffe och kika på folk ute på gatan. Man kan sova middag på sofflocket eller bara sitta nära någon när man äter... Mysigt, som sagt.
Och mysigt is the way I live, folks.

På loppis fyndade jag detta set för 1300 riksdaler (inklusive hemleverans). Gissa om jag var nöjd?
Jag var jättenöjd!

Ensemblen som tjingades en regning söndag:


Jag insåg ganska så snart att möblerna skulle behöva lite mer omsorg än jag först trodde...
Först tycktes bara nytt tyg behövas, men vid närmare koll stod det klart att det var lite mer än så:

Mitt projekt blev att göra:
- ett nytt lock till soffan
- nya sitsar till stolarna
- byta vadd och klä om möblerna

(Färgen visade sig bara vara charmigt sliten då jag tvättat och skurat möblerna. Älskar att de är svagt brutna i grönt och behåller dem gladeligen så ett tag till - för det är ju en annan fördel med sådana här möbler: väl fixade kan man måla och klä om ganska så lätt, kul kul!)

-----


Ovan ser ni ena stolsitsen uppochnervänd. Den visade sig vara nästan murken och i behov av att bytas ut...

Nedan ser ni inte bara en fot i storlek 44-45, utan även ett hyfsat gammalt stolslock. Jag trodde möblerna var relativt nya och bara byggda i gustaviansk stil, men det var fasen inte igår man stoppade stolar med halm och använde lintyg så tunt att det gick sönder när jag snuddade vid det!



Jag kunde nästan känna doften av gammal bonde...


Soffan var inte lika klurig att få isär. Någon har renoverat den hyfsat nyligen.
Nog för att jag är total rookie och autodidakt, men min fantasi räckte lite längre än till ihopvikt bäddmadrass modell asfattig och...


...och något sorts desperat försök att kompensera trä med skumgummi! Haha, inte konstigt att det hade känts märkligt och knöligt att sitta på! Spännande och intressant på fler sätt än ett.


På Bauhaus fanns det mesta att införskaffa, även om personalen den dagen var både förvirrade och fnittriga. Spånskiva av något slag och någon tjocklek blev det dock, och en mycket prisvärd sådan. Fick såga och skarva men de hjälpte till med förstnämnda.
Till spikandet hade jag först för mjuk spik. Det var inte roligt alls. Använd inte det. Köp rätt från början, är mitt tips. Det blir mycket roligare så. (Speciellt om du renoverar mitt i natten och alla butiker är stängda - möjligen fördel för grannsämjan).


Lock och skumgummi som köptes på rulle och nitades fast med häftpistol.
Skumgummi finns lite varstans, JYSK till exempel, men jag handlade det och tyget på kick ass Stoff och Stil.
Tyget var precis sådant jag dömt om och med lite skarvning och raksöm blev det finemang (samt lite support från min ömma moder, bör tilläggas - varför är det alltid nåt som gör mig galen vid symaskinen?!).


Tada!
Soffan:


Stolarna då. Ett klurigare kapitel. Eftersom jag ville göra det så enkelt som möjligt (till exempel eftersom min utrustning är lite begränsad) ville jag behålla ramarna på sitsen och bara byta själva locket.
Föga anade jag vilket jäkla hantverk och sinnessjuk noggrannhet som lagts i de där stolarna...
En eloge till den som byggt dem (och en ursäkt för min slakt).



Men skam den som ger sig!
Sågen skötte sig utmärkt och med tålamod och lite kramp i tummarna så gick det som jag ville: att behålla ramarna och ersätta sitsen med en frisk träbit.


Och såhär såg stolarna ut nakna:


Häftade fast samma skumgummi som på sofflocket och klädde stolsitsarna i samma tyg som soffan. Pilligt, men så himla värt det.

Inte perfekt, men jag är allt bra nöjd och glad att ha klurat ut och fixat ihop detta själv.
Det är skönt att vara sin egen man, det är det!

Och såhär blev resultatet, tadaa!!!


Kommentarer